ماهی شیر (شیر ماهی)

ماهی شیر (شیر ماهی)

ماهی شیر (شیر ماهی)

شیر ماهی یا ماهی شیر نام نوعی ماهی آب شور است که دارای اسکلت استخوانی می باشد و نوعی از ماهی فلس دار که گوشت بسیار لذیذی دارد.

این ماهی در منطقه وسیعی در جنوب شرقی آسیا و خاور میانه، چین، ژاپن، استرالیا و سواحل شرقی آفریقا یافت می‌شود. این ماهی از ماهی قباد بزرگتر می‌باشد ولی شکل آن به ماهی قباد شبیه است. ماهی شیر از رده تن ماهیان می‌باشد. باله دمی دو شاخه از ویژگی‌های مهم این ماهی است. از نظر ظاهری بدن این ماهی دوکی شکل است و مقطع عرضی آن بیضی است. طول این ماهی بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ سانتیمتر می‌باشد. خوراک این ماهی از ماهی‌های کوچکتر و آبزیان پلانگتونی تشکیل می‌شود.طعمه این ماهی ،ماهی یال اسبی است و به دو صورت صید انتظار(قلاب و قایق) و در حرکت(لنج) صید میشود. این ماهی را می‌توان اغلب در آبهای کم عمق و در طول شیبهای ساحلی یافت.

گوشت این ماهی سفید و بدون خار(تیغ) میباشد و دور ریز کمتری نسبت به دیگر ماهی ها دارد و بوی نامطبوع ندارد. برای طبخ به صورت کبابی و سرخ کردنی مناسب میباشد و مناسب برای سرو در هتل ها ، رستورانها و در کل برای پذیرایی از مهمانان می باشد.

این ماهی به صورت رولت بر و فیله تمیز میشود .

تشخیص تازگی ماهی:
پولک های بدن ماهی شیر بسیار ظریف بوده و در زمان صید با اولین تماس دست محو می شود و پاک می گردد و معمولا هنگام عرضه در بازار فاقد پولک می بوده.البته بعضی اوقات در زیر باله های کنارین پولک باقی می ماند ودهانه ها یا پره های آبشش ماهی شیر وسیع بوده و چسبیده به سر ماهی نیستند .
برای دانستن و تشخیص تازگی ماهی شیر اول به چشمان ماهی دقت نموده و باید شفاف باشد و رنگ چشم ماهی نباید قرمز باشد وبعد از آن با فشار مناسب انگشت بر روی سطح بدن ماهی و باقی نماندن اثر فشار انگشت بر روی آن می توان تشخیص بدهید که این ماهی تا به چه اندازه تازه است. اگر ماهی شیری را دیدید که رنگ چشمانش قرمز بود این ماهی تازگی ندارد.

ماهی شیر گوشت بسیار لذیذی داشته و برای سرخ کردن و قلیه بسیار مناسب می باشد.

اگر هنگام تمیز نمودن ماهی رنگ زردی را درون شکمش (سُرِّه ماهی) مشاهده کردید اصلا” جای نگرانی ندارد، زیرا این زردی جای زهره ماهی می باشد ولی به شرط آن که بوی نامطبوع و رنگ دیگری نداشته باشد.

این ماهی را می توان با خیال راحت جلوی بچه ها و کسانیکه با تیغ ماهی مشکل دارند قرار دهید.

نظرات (2)

Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!

I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.