میگو پلو به سبک جنوبی‌ها

میگو پلو

میگو پلو به سبک جنوبی‌ها

متخصصان تغذیه مصرف مرتب و هفتگی ماهی و انواع فراورده‌های دریایی را توصیه می‌کنند اما خیلی‌ها می‌گویند این مواد غذایی قیمت بالایی دارند و هر کسی نمی‌تواند از پس هزینه تهیه‌شان برآید. میگوپلو انتخاب‌ مناسبی است که تهیه آن چندان هم گران تمام نمی‌شود.

مـواد برای ۴ نفر:
میگو: ۵۵۰۰ گرم
پیاز خردشده: ۱ لیوان
برنج: ۴ لیوان
سیب‌زمینی متوسط: ۲ عدد
کشمش: ۹ قاشق غذاخوری
روغن کانولا: ۴ قاشق غذاخوری
گرد لیمو: به مقدار دلخواه
نمک، زردچوبه و فلفل قرمز: به مقدار دلخواه
طـرز تـهـیـه:
ابتدا میگو‌ها را پاک کنید و بشویید و بگذارید آبشان کاملاً برود. در تابه‌ای بزرگ، پیاز را در ۲ قاشق غذاخوری روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس میگو‌ها را به آن بیفزایید و به آن نمک، زردچوبه و فلفل قرمز بزنید.
پس از گذشت ۲ تا ۳ دقیقه، کشمش‌ها را اضافه کنید و با میگو‌ها تفت دهید.
سیب‌زمینی‌ها را نگینی خرد و در ۲ قاشق غذاخوری روغن باقیمانده سرخ کنید و پس از سرخ شدن، مقداری گرد لیمو به آن‌ها بیفزایید.
در مرحله دیگر، در قابلمه‌ای برنج را بجوشانید و آبکش کنید و سپس لا به لای برنج از مخلوط میگو و کشمش و سیب‌زمینی سرخ‌شده بریزید و آن قدر این کار را تکرار کنید تا تمام مواد به پایان برسد. سپس بگذارید برنج ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد. به این ترتیب غذای شما آماده خوردن خواهد بود.
رازهای میگوپلو
میگوپلو از غذاهای جنوبی و بسیار مقرون‌به‌صرفه است زیرا در تهیه آن از میگوی ریز استفاده می‌شود که قیمت نسبتاً مناسبی دارد و از آنجا که از مخلوط برنج و سیب‌زمینی تشکیل شده، قدرت سیرکنندگی زیادی دارد و می‌توان آن را به عنوان یک غذای راحت و خوشمزه برای میهمانی‌های خود برگزید اما برای تهیه میگوپلو باید به نکته‌های بسیاری توجه کرد:
۱. میگویی که در این غذا استفاده می‌شود، به هیچ‌وجه نباید درشت باشد.
۲. ادویه‌هایی که در تهیه میگوپلو استفاده می‌شود؛ زردچوبه، فلفل قرمز و گرد لیمو هستند که هنگام تهیه این غذا نباید فراموش شوند.
۳. اگر میگوپلو دارای کشمش و سیب‌زمینی نگینی باشد، غذایی کاملاً ایرانی است.
۴. قبل از ریختن سیب‌زمینی در میگوپلو حتماً آن‌ها را در کمی روغن تفت دهید زیرا در غیر این صورت، هنگام افزودن به غذا له خواهد شد.
۵. میگوپلو به شکل دم‌پختک میگو نیز تهیه می‌شود که در این روش، سیر و پیاز به محتویات افزوده و به جای سیب‌زمینی و کشمش، شوید به این غذا اضافه می‌شود.
۶. بهتر است برای تفت دادن مواد غذایی از روغن کانولا استفاده کنید.
۷. همراه این غذا بهتر است ترشی انبه تند بخورید نه شور و آن را با نوشیدنی مانند شربت شاتوت میل کنید. البته جنوبی‌ها این غذا را با نوشیدنی تقریباً سیاه رنگی میل می‌کنند که «زینتو» نام دارد و آب توتی شبیه به شاتوت است.
۸. هنگام آماده کردن میگو اگر میگوی شور استفاده می‌کنید، بهتر است ۲ تا ۳ ساعت آن را در آب بخیسانید و اگر نوع تازه آن را مصرف می‌کنید، هنگام پاک کردن از دستکش استفاده کنید تا خارهای بدن این جانور باعث بروز حساسیت در شما نشود.

نظرات (1)

Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.